Aktivity z našeho kurzu

19.03.2011 15:29

 

 A 1 - Dokreslit obrázek 

Žáci dostanou ve skupině ústřižek obrázku z pohlednice a mají se zkusit domluvit ve skupině  a dokreslit obrázek. Pak vysvětlí nakreslený obrázek. Na závěr vyhodnocení a složení všech ústřižků do jednoho původního obrázku.Shromažďujte pohlednice (obrázky), aby měly sociální kontext.

Obměny: podle věku, času, typu obrázku - společně na tabuli, nemohou se domlouvat, ...

 A 2 - Netradiční využití předmětů

  • Zkuste určeným předmětům vymyslet netradiční využití. Př. Smeták, mince, ..
  • Netradiční využití předmětu  ŽEHLIČKA ( jako těžítko, závaží, první pomoc v sebeobraně, jak věsák, činky, místo švihadla, jako olovnice, jako sporák, aj)

A 3 - Zápalky

Obrazce ze zápalek. Příklady:

Lopatka se smetím  -Přesuňte 2 zápalky, aby smetí bylo pryč z lopatky

Rybička -Přesuňte 3 zápalky, aby rybička plavala opačně  

Prasátko - Přesuňte 2 zápalky, aby šlo na opačnou stranu

A mnoho jiných najdete v knížkách a časopisech aj. 

A 4 - Žákovská knížka

Chcete prodat žákovskou knížku, dáte si inzerát, který by měl odpovídat zaměření časopisu (MF Dnes, Blesk, Učitelské noviny, Svět ženy, AuoTip)

Cíl: originalita

Např. do Blesku: Rubrika pro sběratele:

Nabídka unikátního dokumentu!

Prodám originál žákovské knížky ministra školství Dobeše - obsahuje exkluzivní poznámky vypovídající o jeho školní kariéře. Zn. Skandální. Cena: Najvyšší nabídka vyhrává

 

Doporučení: od 4. třídy, před aktivitou si prvně si přečíst inzeráty

Obměna: Psát jako že já jsem žákovská knížka

A 5 - Sochař

Jeden z účastníků je sochař, ostatní hlína, má vytvořit sousoší.

Je možné: zadat téma (např. ohleduplnost) ; nebudou mluvit ;mírný stres z krátkého časového limitu.

Riziko: někdo nesnáší doteky, i když záměr je dobrý. Doporučení: Vyfotit, ihned dát na plátno, aby se viděli

 

A 6 - Co mají společného

Napište si co mají společného tyto předměty:

Kopačky - rohlík (užívají se při činnosti, opotřebovávají se) ; budík - lžíce (signalizují denní řád, cinkot); motyka - postel (máš k nim nějaký vztah symbolizují 2 protiklady práce a odpočinek) ; talíř - nůžky ( z pevného materiálu, nástroj k činnosti); svíčky - brusle (spotřebovávají se); židle - komín (můžeš z nich spadnout); ručník - kniha (pohladí po duši - pohladí po těle, zahřeje)

 

Aktivita 7 - Co uděláš, když ... 

Cestou do práce uvidíte na zemi člověka. Dýchá, ale nejeví známky toho, že by chtěl vstát. Je zima, mrzne.
Vzpomeňte si na 3 konkrétní situace. jak jste se zachovali, jak jste se mohli zachovat - vymyslet 5 řešení, jak řešit nějaký takový problém. Hovořit ve skupince, jestli řešení bylo dobré.

A 8 Pohádka o zlaté rybce

Přečíst pohádku,následně udělejte v trojici koláž z obrázků. Jaké mravní ponaučení vám z ní vyplynulo? Sdílíme a vysvětlujeme ostatním.
Pro l. stupeň rozebrat pohádku, vysvětlit vztahy, teprve pak tuto aktivitu.
Pohádku je líp dávat dětem bez morálního ponaučení, aby děti na něj přišly samy.

A 9 - Vyprávěj příběh

Účastníci dostanou obrázek a mají  prvně se dohodnout ve skupince a pak říct ostatním, co si asi ti lidé povídají.

Viz obrázek pejskari pribeh.jpg (92,5 kB)

 A 10 - Vytvořte příběh

Prvně napište si všechny mápisy, které potkáte. Pak sestavte z nich příběh. Časový limit cca 30 min.

Příběh z nápisů, které jsme našli venku. Příklad:

Šárka z Církevní základní školy ve Veselí nad Moravou šla na městský úřad ve Veselí nad Moravou kvůli záležitosti regulátoru, protože neuposlechla nápis „Prosíme sešlápnout“. Před návštěvou úřadu se posilnila Pardálem 11°v podniku, který je otevřen denně. Na úřadě nebyl příslušný úředník Mgr. Sokol, pouze kolega Modit, expert na zateplení, který poslal Šárku na Finanční úřad ve Veselí nad Moravou. Šárka šlápla na plyn, projela parkem Petra Bezruče,, na parkovišti zastavila na reservé místě vyhrazeném pro účastníky bohoslužeb a dala se do vyřizování své záležitosti. Prošla se sem tam a HUP na Černou Horu do kadeřnictví a kosmetiky.

A 11 - Lidové písničky

Ve skupině (cca 4 účastníků) si vyberte 1 lidovou písničku, kterou znáte. Zazpívejte.

Zkuste ji obměnit synonymy.

  • Holka modrooká, nesedávej u potoka; holka modrooká, nesedávej tam.V potoce je velká voda, vezme-li tě, bude škoda. Holka modrooká, nesedávej tam.  
  • Děvče s očima jak pomněnečky, nepobývej nám u říčky, nezdržuj se tam.Říčka, ta je rozvodněná, unese tě, velká smůla. Děvče s očima jak pomněnečky, nezdržuj se tam.
  • Beskyde, Beskyde, kdo po tobě ide ; černooký bača ovečky zatáčá, černooký bača ovečky zatáčá. Aj bačo, bačo náš, černú košulku máš,; kdo ti ju vypere, když maměnky nemáš? Kdo ti ju vypere, když maměnky nemáš.
  • Po valašských horách kdopak to prochází, tmavooký ovčák své stádo provází, tmavooký ovčaák, své stádo provází. Ovčáku ovčáku, jsi celý špinavý, kdo tě dá do pucu, když jsi osamělý, kdo tě dá do pucu, když jsi osamělý.

A 12 Vytvoř powepointové okno na téma

Nás příklad: Vytvoř ve skupinách powepointové okno na téma z tvořivosti:

1.      Tvořivost a prosociálnost

2.      Tvořivost v mezilidských vztazích

3.      Tvořivý přístup ke krizi

4.      Nepřátelé tvořivosti

5.      Kreativní schopnosti

6.      Zásady při prosazování nových myšlenek

7.      Fáze tvořivého procesu

8.      Charakteristika kreativního myšlení

9.      Vertikální a laterární způsob myšlení

Prosociálnost a tvoření vztahů je nejhlavnější myšlenka etické výchovy.

 

A 13 Obrázek jak symbol

Náš příklad  Chlapíci v lahvi viz vlevo na fotogalerii.

Každý sám má napsat a zodpovědět 3 úkoly:

1.      Dejte celému obrázku slogan nebo nadpis

2.      Vytvořte dialog mezi těmito dvěma osobami

3.      Navrhněte řešení této situace.

Následuje rozbor ve skupině a  shrnutí.