Aktivity z 22. - 23.8. 11

24.09.2011 23:00

A 1  Indiánské jméno

5 minut na to , aby jste se dozvěděli o svém sousedovi co nejvíce informací.

- položte mu 7 otázek

- máte 2 minuty na promyšlení otázek

- a 2 minuty a na vymyšlení nejpřiléhavějšícho indiánského jména, osoba s tím musí souhlasit.

Pak se postup obrátí - dojde k prohození rolí.

 

A 2 Ukázka z filmu Pelíšky

Rozdělení rolí: matka, otec, dcera, doktor – rozdělení skupiny podle rolí.

Každá skupina sleduje svou postavu a snaží se ji zařadit do typologie ( komunikační typy).

Ukázka trvá 6 minut.

Rozbor ukázky podle osob a míry jejich empatie, zařazení do typologie.

 

A 3 Jakou barvu měl tvůj sen?

– kolečko

A 4

Každý jednotlivec napíše 5 otázek, na které můžeme odpovědět jen slovem ano/ne. Úkolem je se ve dvojicích navzájem ptát na tyto otázky. Musíme však odpovídat mimikou. Poté zkontrolujeme slovně. Nakonec si prohodíme role.

Např.Je tvoje oblíbená barva modrá? Byla jsi někdy u moře? Lyžuješ ráda? Máš ráda sluníčko? Máš doma zvíře? Máš rád muziku?,...

 

A 5 Situace, které jsou obtížné

Napsat 3 životní situace, které jsou obtížné,

  • např. ztráta peněženky (pocit beznaděje, strach, uvažování o tom, jak si budu muset vyřizovat nové doklady)
  • výhra ve sportce (pocit štěstí, radosti, překvapení, nevěřím tomu)

Poté ve trojicích rozebíráme, jak by mělo probíhat empatické chování v této situaci. Jak bychom se cítili, kdyby … Nakonec trojice vybere jednu situaci a předvede scénku.

U dětí hrát tu stejnou scénku u všech skupin – vidíme různá hlediska.

 

A 6 Pantomima empaticky

Pantomima – cílem je vyjádřit k někomu neverbálně empatii. Osoba A zahraje nějakou nepříjemnou událost (někomu umře pes). Osoba B k němu přijde a vyjádří mu neverbálně účast. Osoba A na to reaguje.

Evaluace: Jak jste se cítili?

 

A 7 Skutečný příběh o studentovi

Příběh (četla Věnka) – úkolem je vžít se do jednotlivých rolí. Rozdělení na tři skupiny (komise z univerzity zdůvodňuje, proč uděluje brko, šikanovaný chlapec, tonoucí chlapec a ostatní), každá skupina zdůvodňuje své stanovisko.

Anticeny jsou neetickou záležitostí.

 

A 8 Rozhovor ve dvojici na libovolné téma.

Ostatní poslouchají, sledují mimiku, gesta, způsob řeči,…

 

A 9 Tma

Trojice účastníků prochází vinným sklepem potmě. Má k dispozici krabičku se zápalkami, kterou může v případě nouze použít. Následuje reflexe: Jak jste se cítili ve sklepě? Proč byla tato aktivita vybrána? Co se projevilo? Kolik jste využili zápalek?

 

A 10 Jak může člověk v dané životní etapě prožívat svobodu

Zkusme se do něj vcítit. Pět životních etap:

  • kojenec
  • malé dítě
  • školák
  • dospělý člověk
  • stařec

Následovala horlivá debata o svobodné volbě....

 

A 11 Co myslíš, že odpoví ostatní

Vcítíme se do jednotlivých členů skupiny a odpovídáme na otázky, jak si myslíme, že by odpovídala většina z nás.Napište:

  • den
  • roční období
  • měsíc v roce
  • květina
  • nemoc
  • historická památka
  • barva
  • hudební nástroj
  • písmeno
  • věcný dar vhodný pro všechny v místnosti
  • pojem, který nás všechny spojuje
  • dopravní prostředek

K jednotlivým odpovědím si poté napíšeme počet lidí, s nimiž jsme měli shodnou odpověď. Nakonec sečteme a řekneme si výsledná čísla. Mohou také vypovídat it o míře empatie.

 

A 12 Výtvarné vyjádření empatie

Ve skupině proberte, jak by jste výtvarně ztvárnili empatii a znázorněte ji za pomoci pastelek a fixů.


Tvorba www stránek zdarma Webnode