Aktivity z 22. - 23.8. 11
A 1 Indiánské jméno
5 minut na to , aby jste se dozvěděli o svém sousedovi co nejvíce informací.
- položte mu 7 otázek
- máte 2 minuty na promyšlení otázek
- a 2 minuty a na vymyšlení nejpřiléhavějšícho indiánského jména, osoba s tím musí souhlasit.
Pak se postup obrátí - dojde k prohození rolí.
A 2 Ukázka z filmu Pelíšky
Rozdělení rolí: matka, otec, dcera, doktor – rozdělení skupiny podle rolí.
Každá skupina sleduje svou postavu a snaží se ji zařadit do typologie ( komunikační typy).
Ukázka trvá 6 minut.
Rozbor ukázky podle osob a míry jejich empatie, zařazení do typologie.
A 3 Jakou barvu měl tvůj sen?
– kolečko
A 4
Každý jednotlivec napíše 5 otázek, na které můžeme odpovědět jen slovem ano/ne. Úkolem je se ve dvojicích navzájem ptát na tyto otázky. Musíme však odpovídat mimikou. Poté zkontrolujeme slovně. Nakonec si prohodíme role.
Např.Je tvoje oblíbená barva modrá? Byla jsi někdy u moře? Lyžuješ ráda? Máš ráda sluníčko? Máš doma zvíře? Máš rád muziku?,...
A 5 Situace, které jsou obtížné
Napsat 3 životní situace, které jsou obtížné,
- např. ztráta peněženky (pocit beznaděje, strach, uvažování o tom, jak si budu muset vyřizovat nové doklady)
- výhra ve sportce (pocit štěstí, radosti, překvapení, nevěřím tomu)
Poté ve trojicích rozebíráme, jak by mělo probíhat empatické chování v této situaci. Jak bychom se cítili, kdyby … Nakonec trojice vybere jednu situaci a předvede scénku.
U dětí hrát tu stejnou scénku u všech skupin – vidíme různá hlediska.
A 6 Pantomima empaticky
Pantomima – cílem je vyjádřit k někomu neverbálně empatii. Osoba A zahraje nějakou nepříjemnou událost (někomu umře pes). Osoba B k němu přijde a vyjádří mu neverbálně účast. Osoba A na to reaguje.
Evaluace: Jak jste se cítili?
A 7 Skutečný příběh o studentovi
Příběh (četla Věnka) – úkolem je vžít se do jednotlivých rolí. Rozdělení na tři skupiny (komise z univerzity zdůvodňuje, proč uděluje brko, šikanovaný chlapec, tonoucí chlapec a ostatní), každá skupina zdůvodňuje své stanovisko.
Anticeny jsou neetickou záležitostí.
A 8 Rozhovor ve dvojici na libovolné téma.
Ostatní poslouchají, sledují mimiku, gesta, způsob řeči,…
A 9 Tma
Trojice účastníků prochází vinným sklepem potmě. Má k dispozici krabičku se zápalkami, kterou může v případě nouze použít. Následuje reflexe: Jak jste se cítili ve sklepě? Proč byla tato aktivita vybrána? Co se projevilo? Kolik jste využili zápalek?
A 10 Jak může člověk v dané životní etapě prožívat svobodu
Zkusme se do něj vcítit. Pět životních etap:
- kojenec
- malé dítě
- školák
- dospělý člověk
- stařec
Následovala horlivá debata o svobodné volbě....
A 11 Co myslíš, že odpoví ostatní
Vcítíme se do jednotlivých členů skupiny a odpovídáme na otázky, jak si myslíme, že by odpovídala většina z nás.Napište:
- den
- roční období
- měsíc v roce
- květina
- nemoc
- historická památka
- barva
- hudební nástroj
- písmeno
- věcný dar vhodný pro všechny v místnosti
- pojem, který nás všechny spojuje
- dopravní prostředek
K jednotlivým odpovědím si poté napíšeme počet lidí, s nimiž jsme měli shodnou odpověď. Nakonec sečteme a řekneme si výsledná čísla. Mohou také vypovídat it o míře empatie.
A 12 Výtvarné vyjádření empatie
Ve skupině proberte, jak by jste výtvarně ztvárnili empatii a znázorněte ji za pomoci pastelek a fixů.