Aktivity ze dne 1.10.2011
A 1 Trénování techniky negativní aserce
- Vymyslíme nespravedlivé či jakékoliv osočení. Dva se baví, třetí pozoruje, jak. Pak se prostřídají.
Člověk s negativní asercí – vyzrálá, silná osobnost, která druhého dovede k obrácení.
Agresor nemusí být jen zlý člověk, může být unavený.
- Ukázka: Cesta autem (rozdělení úkolů v rodině (škola, školka), muž přišel s řešením.
A 2 Nalezení sociální remízy – př. registrované partnerství
Úkol: představit si spor s kolegou s opačným názorem než já na registrované partnerství; nejprve si každý sám napíše v čem by dokázal „slevit“ a v čem nikoliv; pak se utvoří skupiny, ve kterých to členové navzájem zkonzultují; nakonec referují celé skupině;
Princip a cíl: jde o nalezení tzv. sociální remízy
A 3 Rozstříhaný obrázek
Rozstříhaný obrázek nejprve poskládá každý sám, potom jiný obrázek skládá skupina; reflexe;
A 4 Kritika
Skupiny: každá skupina si připraví dvě scénky s kritikou; 1. V symetrickém vztahu, 2. v asymetrickém vztahu; následně každá skupina sehraje obě scénky; společně se provede reflexe;
A 5 Pravidla správné konstruktivní kritiky
Skupina si vytvoří vlastní pravidla pro správnou konstruktivní kritiku; jmenuje si svého mluvčího; mluvčí všech skupin pak zprostředkovaně mají vytvořit společný seznam pravidel správné konstruktivní kritiky;
Naše pravidla: (jak jsme je vytvořili)
- mluvit v 1. osobně čísla jednotného
- věcnost
- naslouchání
- diskrétnost
- zvládání emocí (resp. usměrňování)
- vzájemná úcta
- nabídka řešení
- oprávněnost kritiky
+ Tomášovy dodatky: kritizovaný by měl být připraven vyslechnout kritiku; nutno poukázat na dobré stránky kritizovaného; nepřisuzovat kritizovanému špatné vlastnosti; kritizovat vždy jen jednu věc; nemáme očekávat hned pozitivní odezvu kritizovaného; máme jít přímo k problému (nechodit okolo horké kaše); nezevšeobecňovat!