Aktivity ze dne 1.10.2011

02.10.2011 17:55

A 1 Trénování  techniky negativní aserce

  • Vymyslíme nespravedlivé či jakékoliv osočení. Dva se baví, třetí pozoruje, jak. Pak se prostřídají.

Člověk s negativní asercí – vyzrálá, silná osobnost, která druhého dovede k obrácení.

Agresor nemusí být jen zlý člověk, může být unavený.

  • Ukázka: Cesta autem (rozdělení úkolů v rodině (škola, školka), muž přišel s řešením.

A 2 Nalezení sociální remízy – př. registrované partnerství

Úkol: představit si spor s kolegou s opačným názorem než já na registrované partnerství; nejprve si každý sám napíše v čem by dokázal „slevit“ a v čem nikoliv; pak se utvoří skupiny, ve kterých to členové navzájem zkonzultují; nakonec referují celé skupině;

Princip a cíl: jde o nalezení tzv. sociální remízy

 

A 3 Rozstříhaný obrázek

Rozstříhaný obrázek nejprve poskládá každý sám, potom jiný obrázek skládá skupina; reflexe;

 

A 4 Kritika

Skupiny: každá skupina si připraví dvě scénky s kritikou; 1. V symetrickém vztahu, 2. v asymetrickém vztahu; následně každá skupina sehraje obě scénky; společně se provede reflexe;

 

A 5 Pravidla správné konstruktivní kritiky

Skupina si vytvoří vlastní pravidla pro správnou konstruktivní kritiku; jmenuje si svého mluvčího; mluvčí všech skupin pak zprostředkovaně mají vytvořit společný seznam pravidel správné konstruktivní kritiky;

Naše pravidla: (jak jsme je vytvořili)

  1. mluvit v 1. osobně čísla jednotného
  2. věcnost
  3. naslouchání
  4. diskrétnost
  5. zvládání emocí (resp. usměrňování)
  6. vzájemná úcta
  7. nabídka řešení
  8. oprávněnost kritiky

+ Tomášovy dodatky: kritizovaný by měl být připraven vyslechnout kritiku; nutno poukázat na dobré stránky kritizovaného; nepřisuzovat kritizovanému špatné vlastnosti; kritizovat vždy jen jednu věc; nemáme očekávat hned pozitivní odezvu kritizovaného; máme jít přímo k problému (nechodit okolo horké kaše); nezevšeobecňovat!