Aktivity ze dne 24.8.11
A 1 Pročíst si asertivní práva a zaškrtnout různými barvami
- které běžně používám
- které nepoužívám
- a které se nepoužívá v naše školství
A 2 Ukázka film Pelíšky u štědrovečerního stolu
Sledujte ukázku, kdo byl či nebyl či nebyl asertivní. Naše diskuse:
Signály – máma, dcera (nohy), Polarity – táta, dcera, Destrukce – vypadní!, Vyčerpání – Dejte to pryč…..
Lékař – mohl použít „otevřené dveře“, změnit téma, mohl se distancovat od konfliktu – vždycky se jej to nějak dotkne. Docela jej to vyčerpalo.
Dcera – asertivní projevy nebyly.
Signály – odlišnost vůči otci, vyhnal si od stolu, šla pro kuchařku – vyčerpání – sedla do křesla
Mohla zabránit konfliktu – nerozvíjet otázku noku a knedlíku ve 2. Fázi.
Maminka – se uchylovala k vyvolání konfliktu tím ,že haněla víno? Zahajovala hovor, ale nevhodným způsobem. Byla pasivní. Mohla přejít do aktivity. Mohla zastavit konflikt ve 2. Fázi.
Otec – agresivní v konfliktu – proběhly všechny fáze – polarita, separace až po únavu. Mohl zabránit konfliktu humorem. Všechno bral hrozně vážně.
Byla maminka pasivní? – Podrobivá komunikace – snaží se se všemi vyjít dobře, ale k ničemu to nevede. S otcem to nebylo možné. Hledala pomoc u dcery, ale ta nastartovala boj.
A 3 Požádat asertivně o laskavost:
- Jedeme ve vlaku. Místo je jen v kuřáckém vagonu. Spolucestující vedle kouří. Trpíme na průdušky. Požádat o laskavost, aby zhasil cigaretu.
- Jedeme autobusem. Požádat o laskavost zastavit mimo zastávku.
- Požádat o zvýšení platu – podle platu na to nemáme nárok.
A 4 Předveďte scénky, kdy asertivně žádáte:
- Výměnu obuvi – srozumitelně, stále stejný požadavek
A 5 Zahrát scénku nebo připravit písemnou stížnost (která je oprávněná, neurážející, výstižná)
- Radu pro rozhlas. a televizní vysílání: v hlavním vysílacím čase vysílali program nevhodný pro mládež
- Stížnost na ministerstvo školství
- Radě Evropy: případ porušování lidských prá
- Tchýni na nevydařeného syna.