Důstojnost

29.04.2011 23:23

 

A 1  Ostrov (pro středoškoláky):

Na ostrově je 1 člověk a 1 pes. Ostrov se potápí!!! Ty jsi záchranář a musíš se rozhodnout, zda na lodi odvezeš a zachráníš tak psa a nebo člověka. Na ostrov se nesmíš znova vrátit. Zdůvodni své rozhodnutí. žáci napíšou své názory

 Upozornění:

- 15ti letí spíše budou uvažovat stylem „nechám je umřít oba…“

- 10ti letí by spíše zachránili psa…

- 10tiletých se na to raději neptat – mohli by mít špatné sny o svém domácím miláčkovi….

- 15tiletí předvedou svůj vnitřní život - roli hraje, zda jsou zklamáni nějakým člověkem

         Cíl:

-          přesvědčit děti, že důstojnost je nedotknutelná, ať jde o člověka zlého nebo dobrého.

-          I vězni mají právo odpykávat trest v důstojných podmínkách (pohrdání vězňů zabraňuje a omezuje jejich nápravu)

 

A 2 Píseň Karla Kryla

 Úkolem je  hledat v ní důstojnost

 

A 3 Stvoření světa - hra v rolích: vejce, kuře, slepice, opice, člověk

- slouží k oddechu při náročném tématu, stříhá se kámen-nůžky-papír a kdo vyhraje, posouvá se o jedno vývojové stádium nahoru. Kdo prohraje, posouvá se o jedno v.s. dolů.

 

A 4 Let balónem

– rozdělení do 4 skupin (oheň, voda, vzduch, země)

-          každá skupina dostane na proužcích papíru svá práva. Ve skupině si je přečtou a popřemýšlí nad jejich významem.

-          lektor vede hru tak, že balon klesá, a skupina musí vyhodit zátěž – svá práva – podle toho, které je nejméně důležité a jsou ochotni žít dál bez této možnosti – vyhazují zátěž

-          Lektor do tabulky zapisuje, četnost volby skupin

 Práva napsaná na jednotlivých proužcích a příklad jedné skupiny,  jakse domluvila na důležitostech práv od nejméně důležitých k nejvíce důležitým

  • Právo mít každý rok dovolenou ( 7.)
  • Právo mít svou vlastní postel.( 9.)
  • Právo mít čas na své záliby a koníčky.( 1.)
  • Právo studovat. ( 2.)
  • Právo být jiný.( 6:)
  • Právo být vyslechnut.( 10.)
  • Právo nebýt stále někým usměrňován. ( 5.)
  • Právo říci svůj názor.( 3.)
  • Právo na jídlo a vodu.( 8.)
  • Právo na lásku a cit.( 4.)

  Mladším dětem zadat jednodušší práva: hračka, peníze, práce, … „ Mít právo na medvídka.“

 

A  5 Mé jméno

Důstojnost v mém jménu.

Napiš své jméno vertikálně ( v podobě, jak se ti líbí oslovení). Ke každému písmenu uveď 1 vlastnost pozitivní a 1 negativní, která začíná na konkrétní písmeno ve jménu. Nebo vymysli křížovku na svoje jméno.

 

A 6 MIAS = jsem milý a schopný

· sebepojetí, sebevědomí

· velikost závisí na tom, jak se k nám chovají lidé

· pokud nás ponižují atd., tak se zmenšuje

· i my ovlivňujeme MIASe druhých

 

Po vyslechnutí příběhu vyprávěného Matějem. ( o tom jaký je neschopný, jak se mu nedařilo, jak ho blízcí nechápou,..., si vezmeme barevný papír formátu A4 a na něj napíšeme slovo MIAS. Uvědomím si co popř. kdo mi ubírá mé MIAS zapíši si to a odtrhnu tak velkou část papíru, která tomu z mého úhlu pohledu odpovídá... Na odtržený lístek si napíši kompenzaci. Uvědomím si, co mi ukrajuje větší MIAS, co menší...

Pokusím se odtržené části zpět přilepit tak, aby na původním místě byla napsaná tentokrát kompenzace.Co se stalo s MIAS?

Poznámka: 

  •  Je důležité si uvědomit, že učitel může svým chováním vykompenzovat trhliny MIASu.
  • Podílíme se na tvoření MIASu druhých
  • Přijímám dítě jaké je. Mohu mu vyjádřit přijetí třeba takto: „Jsem rád, že jsi tady.“
  • Je dobré se zbavit závislosti na hodnocení druhých.  "Bez ohledu na to, co mi říkáš nebo děláš, mám svou důstojnost."

 

 


Tvorba webových stránek zdarma Webnode