Pozitivní hodnocení druhých

01.05.2011 18:10

 A 1: Lidské poklady

 

Zvolit si jednoho člověka – poklad ze svého okolí a napsat jeho dobré vlastnosti. Podtrhnout ty, které se týkají i nás, tečku udělat u těch, které vnímáme jako nejlepší.

 Ve skupinách si odpovědět na otázky : Zda jsme projevili té osobě obdiv, pochvalu, uznání... Jak často? Kdy?

Pokud to neděláme, zda bychom to po semináři udělali a jak?

 

A 2: Recept na dobrého přítele

Po přečtení receptu k uvaření jídla. Vybavit si skutečně dobrého přítele nebo přítelkyni. Jak je vysoký? Jaké má vlasy, oči? Co ho dělá oblíbeným? Co dobře umí? Proč je dobrým přítelem?

Napsat jako obecný recept (ingredience, přísady, postup při vytváření, jak s nimi zacházet...), recept na dobrého přítele.

 Ukázky receptů:

1.      Připravte si nádobu – své srdce, do něj vložte

·         srdce, které dovolí sdílet...

·         oči laskavé, do nichž se dá vnořit a které se umí i vyplakat,

·         ústa, která se umí svěřit, dohodnout se, ale také podpořit či ocenit..,

·         uši, které slyší nejen radost tvou, ale i „volání o pomoc“

·         ruce, které umí pohladit, obejmout

·         tělo, které je přiměřeně veliké, aby je vaše ruce mohly obejmout..

Pokud tohle vše máte ve svém srdci, pak je tam může být i ideální přítel. Pokud vám některá z ingrediencí schází a cítíte štěstí, jen proto, že váš přítel existuje..pak máte mnohem víc...

 

A 3 Psaní komplimentů - Strom komplimentů

Na papírek napíšeme jméno a příjmení a vložíme do košíku. Po té si losujeme komu napíšeme kompliment. Viz fotogalerie

 

A 4 Těšil jsem se na tebe

Řekneme sousedovi proč jsme se na něj těšili. „Těšil jsem se na Tebe, protože....“, např. při  uvítacím kolečku 

 

A 5 Vzpomínka na Mikuláše

-          co se ti vybaví, když se řekne „Mikuláš“

-          očima si projdi kruh a ke každému vymysli 2 pozitivní vlastnosti

-          nalepíme všem papír na záda – staneme se Mikulášem a „darujeme“ ostatním pozitivní vlastnost, kterou ten druhý má a napíšeme mu ji na záda

 

A 6 Vlastnosti dobrého člověka

Vyjmenujte, pak vyberte 5 "top" vlastností, které by měl mít. vysvětlete tuto jednu vlastnost ostatním.

My jsme vybrali:

  1. Ušlechtilost
  2. spolehlivost
  3. smysl pro humor, radostnost
  4. slušnot , ohleduplnost
  5. poctivost, čestnost, spravedlnost

A 7 Antipatie (SŠ)

Návod na překonání antipatie (8 lístečků a do nich postupně nahlížíme a odpovídáme):

1.  Uvědomte si osobu, vůči které cítíte nechuť až antipatii. Zašifrujte její jméno do nějakého symbolu.

2.  Čím ve mně tuto antipatii vzbuzuje:

3.  Jaké jsou její dobré vlastnosti (min 5):................ Pak podtrhněte tu nejlepší.

4.   Které z nich máme společné:

5.  Kterou z dobrých vlastností dotyčná osoba má a já po ní jen toužím:

6.  V duchu vyslovit této osobě upřímný obdiv nad touto vlastností.

7. V duchu ji s úsměvem pozdravte a popřejte pěkný den.

8.  Když jste si v duchu natrénovali pěkný pozdrav s úsměvem, až ji potkáte, tak to udělejte (DÚ)

 

A 8 Hřebíky a hřebíčky -  Kritika a ocenění

Každý dostane 2 lístečky. Na 1. lístek (např.modrý) napíše kritiku adresovanou konkrétní osobě.

Na 2. lístek (např. červený) napíšeme ocenění.

Lístky se rozdají osobám, které čekají na pokyn, nechají si je zabalené. Lístky se rozbalují po řadě v kruhu. Nejprve si čte 1 osoba kritiku.

Dle souhlasu si vybírá velký hřebík x střední hřebík x  hřebíček. Ostatní sledují výraz dotyčného. Sledujeme, jak jej to zasáhlo. Pak pokračuje další... až do doby, kdy jsou vyčerpány všechny kritiky.

Pak se čte ocenění a dle souhlasu si vybírají různé druhy bonbonů (zabalené v papíře).

POZN: Čokoládové bonbony děti nemají moc rády. Musí být dostatek bonbónů!

Stane se, že někdo nedostane lístek. Jak se cítí? Nejhorší je nezájem! Po skončení hry si vezmou bonbony ti, co neměli lístek. Pak ti, co dostali jen kritiku a pak všichni ostatní. 

Buďme všímaví k ostatním.