Pozitivní hodnocení sebe
A 1 Co se mi honí hlavou
Viz více pracovní list vpravo- Panáček se šipkami u těla s otázkami. Odpovězte si a napište k panáčkovi.
- pro co se mi nedostává slov
- co mi leží v žaludku
- z čeho se mi podlamují kolena
- na čem si stojím
- co se mnou pohne
- co mi zvoní v uších
- co mi rozbuší srdce
A 2 Strom sebeúcty
Nakresli si svůj strom: kořeny znázorňují schopnosti, kmen znázorňuje zkušenost,větve a koruna jsou výsledky toho, čeho jsme v životě dosáhli
A 3 Životní příběh
Namaluj svůj životní příběh na A3 – čím sis v životě prošel, co tě ovlivnilo, jaké události. Pak ve skupince společně proberou
A 4 Kdo jsi?
Po dobu 5min si dvojice kladou vzájemně stále dokola jedinou stejnou otázku otázku a druhý odpovídá; tak nalézají své charakteristiky „Já jsem ….“
Slouží k odkrývání rolí
A 5 Reklama
Představ sebe pomocí jednoduchého inzerátu do novin nebo plakátu nebo hesla nebo pomocí brožury, televizního šotu či rozhlasového šotu, billboardu apod.
Dbát , aby nedošlo k zesměšnění či ponížení, vymezit hranice, vysvětlit rozdíl
A 6 Osoby, které mě ovlivnily
Napiš své jméno doprostřed a veď od něho paprsky dokola. Ke každému paprsku napiš jméno člověka, který ovlivnil tvůj život a podle míry vlivu namaluj délku paprsku – čím kratší, tím větší vliv.
A 7 Vyjádření vlastností pantomimou
– rozdělení do 5 skupin (kartičky 1-5)
Ve skupině vyjádřete pantomimou:
- ušlechtilost – laskavost, vlídnost, trpělivost, vytrvalost, upřímnost, pravdomluvnost, otevřenost, ochota, obětavost, pokora, skromnost, umírněnost
- spolehlivost, zodpovědnost, věrnost
- smysl pro humor, radostnost, pracovitost
- slušnost, ohleduplnost – empatie, vstřícnost, přátelskost
- poctivost, čestnost, spravedlnost – odvaha, statečnost, pečlivost, pořádkumilovnost, moudrost, šarmantnost
Co pro tebe tato vlastnost znamená?
A 9 Nechci se chválit, ale…“ nebo „Chci se vám pochlubit, že umím dobře…“
- vyzdvihnout pouze pozitivní vlastnosti
- před aktivitou upozornit, že nikdo nic nekomentuje, aby se neuráželi, nekritizovali, neposmívali
A 10 Konfrontuj rozdíly mezi dobrým a špatným
kytaristou x bagristou x učitelem x malířem x zahradníkem x lékařem
Najdi jednu společnou vlastnost, která z nich dělá ty dobré
→ Radost z dobře odvedené práce, které předchází sebeovládání a překonávání překážek, ale odměna na konci je právě ta pochvala a radost.
A 11 Moje vlastnosti:
- napiš na proužek papíru 10 svých dobrých vlastností a pod ně pod čáru 1 špatnou, kterou už nechceš
- tu špatnou z lístku odtrhni, zmačkej a vyhoď do koše
- na druhou stranu papíru napiš, jaký bude první krok, aby se ta špatná vlastnost znovu neobjevila
Vysvětlit dětem, že se musí rozhodnout zbavit se negativní vlastnosti a pak to gesto koše má smysl. Budou se snažit s tím pracovat a zlepšit se.
A 12 Tři divy světa = 3 divy mého osobního života
- ve skupinkách si porovnat své „divy“
Nezapomínat malé děti stimulovat pozitivními věcmi: co bylo nejlepší? Nejhezčí?
Nezapomínat před dětmi žasnout nad věcmi, zážitky…a vzpomínat na to, co bylo pěkné.