Vyjádření citů
- naučit se vyjadřovat své emoce je důležité pro empatii a rozvoj charakteru → charakter je třeba rozpoznat a usměrňovat
- vyjadřovat emoce je třeba umět pro duševní hygienu a sebevýchovu (být vychovatelem a vychovávaným)
Didaktické cíle
1) Naučit se identifikovat a vyjadřovat city
- úcta k člověku a jeho vnitřním pocitům
- přijímat a respektovat city druhého člověka
- schopnost vážit si citových projevů člověka
- reagovat na pocity, emoce (vypjaté situace)
2) Naučit se nenásilným způsobem zvládnout prudké emoce
3) Úloha vyšších emocí v rozvoji charakteru – vyšší emoce vytváří charakter
Cíle, které vycházejí z RVP
1) žák identifikuje základní city
- uvědomovat si city
- pozorovat a registrovat vlastní city, sebepozorování
- význam citů
- vědomí subjektivních citů
- spojitost citů a umění
2) žák přiměřeně komunikuje city
- pravidla pro vyjádření citů
- nácvik vyjadřování citů
- neverbální komunikace
- přiměřenost komunikace citů
- emoce a hodnocení jevů
3) žák dokáže vyjádřit pozitivní a vyšší city
- vyjadřovat pocity radosti, spokojenosti, sympatie, důvěry, optimismu
4) žák dokáže zvládat prudké emoce
- zdraví a emoce
- technika vyjádření negativních citů
- nenásilně (bez strachu před trestem
City se ovládat nedají, ale mohou se usměrnit → různé techniky usměrňování citů (tresty jsou násilné usměrňování citů)