Aktivity z kurzu 14.5. 2011
A 1 Obličeje z časopisů
Zapiš všechny emoce k daným obličejům ( vystřižené z časopisu ).Pak si vyber jeden obličej a napiš k němu příběh. Byla by ta tvář dobrým učitelem?
Ve skupinkách prodiskutuj.
Cíl: uvědomit si a hlavně popsat a vyjádřit emoce.
A 2 Tajemný pytlík
V kruhu koluje pytlík s předměty. Pouze hmatem vyber 1 věc, popiš, jak se cítíš, když věc vybíráš.Vyjádři jen své pocity. Pak věc ukaž všem ve skupině
A 3 Pexeso
Úkolem účastníků je ztvárnit emoci pantomimou tak, aby si našel toho druhého. Musí ukázat papírek vedoucímu skupiny a ten řekne, jestli se už našli či mají hledat dál.Upozornění:
- Nesmí být průhledné papírky,
- Pozor na podobné emoce,
- Pexeso klidně do čtveřic
Na co se dá přijít při této aktivitě? - Každý tu emoci přijímá i vydává, každý vyjadřuje emoci jinak. Může se použít jako rozcvička. Komunikace našich emocí by měla být zřetelná
A 4 Nejsmutnější slovo
Vybavte si kdy jste nejsmutnější (důvod) a proč. Řekněte jaké slovo se vám vybaví. A jeden píše na tabuli.
Př. Pondělí ráno, rodičovská schůzka, nemoc, bezmoc, samota, vypadni, neotravuj, nemám tě rád, ne, pohřeb, zlo, strach, lhostejnost, nepochopení, nepřátelství, pláč, katastrofa, jízlivost, podvod, nehoda, nenávist, vyčerpání, stres, lež, křivda, vyhoření, zabití, hnusný, nejde to, válka, hlad, rakovina, prázdnota, vždycky, bezmoc , pomluva, odmítnutí, neotravuj, vyhoření, ...
V pěti skupinách následuje diskuse na otázky: Které slovo je pro mě nejsmutnější a proč? ( u nás prázdnota, bezmoc, odmítnutí, ..) Jakým způsobem překonám smutek? (čas, práce, jít, žít dál)
Společný výstup říct ve skupině.
- Proč je důležité mluvit s dětmi o smutku? – součást života
- Umí děti reagovat na smutek druhých? – ano
- Všechny? - ty, které se s ním setkaly
- Kdy byste tuto aktivitu zařadili? Doporučení: od 3. třídy v pozměněné podobě, že mají vybrat smutné x nesmutné slova, pak doplnit --- vede to i k diagnostice třídy
A 4 Zahrajte si na fotografy
Žáci vytvoří dvojice, jeden je fotogra a druhý foťák. Zahrajte si na fotografy a udělejte 3 snímky, pak se vyměňte během 40 min. Pak mají za úkol jeden snímek ze tří ztvárnit - kresbou, tancem pantomimou, je možné využít techniku apod. 2é min na přípravu.
Alternativa: při pohledu z okna Můj pohled z okna
Jaké sociální dovednosti jsme zde využili? - kreativita, komunikace, pozitivní hodnocení druhých, vyjádření citů, empatie
A 5 Symbol lásky
Aktivita k vyjádření nejhlubších citů.
Každý vytvoří na barevné podložce (možnost výběru) ze zrnek rýže svůj symbol lásky cca za 5 min. Pak si je všichni účastnci prohlédnou.
Galerie – představení, prohlídka
Co bychom pro sebe objevili? Jaký máte pocit, když jste vysypali tento symbol?
Co by v tom mohli najít děti? – zrušení symbolu, těžké
Doporučení: Vhodné od 4.tř. a dál, musí ho umět vysvětlit
A 6 Jak city ovlivňují rozvoj charakteru
Zkuste si napsat : Jaké city jsi prožíval minulý měsíc? Zatrhněte zeleně ty, které vás nabíjely, motivovaly a červeně ty, které vás blokovaly, demotivovaly
astelky – zeleně – trvalá radost, motivace, energie.5 min.
Pak diskuse: Jak city ovlivňují charakter? – někdy ovlivňují, jindy i přes negativný emoce rozdávám pozitivní energii
Citát – Přes překážky ke hvězdám; Nemůžeš změnit celý svět, ale můžeš změnit sám sebe, Co tě nezabije, to tě posílí, City dělaj člověka, Jaká matka, taká Katka, Jak se z lesa volá, takse z lesa ozývá, ..
Emotivní stránka se uzavírá kolem sedmého roku života dítěte
Dětem pomoct prožít úspěch. I těm slabším. Nesrovnávat je.
Emoce opravdu ovlivňují charakter vnitřní silou. "Emoce jsou dobrý pomocník, ale špatný rádce."
Na závěr A Kolečko
Dnešnímu dni dej barvu a odůvodni proč zrovna takovou.