Prosociálnost

Prosociální chování

  • Umět udělat něco pro druhé, aniž bych očekával aktivní odměnu
  • opravdové štěstí přináší lidem prosociální chování, nejsou závislé na majetku, režimu…
  • někdy snaha znehodnotit toto chování = nic se neděje bez vnitřní odměny
  • Prosociální chování má být užiečné pro druhé, bez odměny, k dosažení sociálního cíle

Rozlišujeme prosociálnost

  1. elementární
  2. komplexní

Typy soc. chování:

  1. vertikální úroveň – podle míry úspěchu

a) explotační chování – vykořisťování druhých, plánovaná újma druhému

b) egoistické chování – prospěch subjektu, újmu druhého neplánuji

c) nelišné chování – prospěch subjektu, ten druhý nezíská ani neztratí hodnoty

d) kooperativní chování – oboustranný prospěch, něco za něco

e) pomáhající chování – prospěch druhé osoby, subjekt obětuje své hodnoty

f) altruistické chování – prospěch druhé osoby i za cenu své újmy

 

  1. horizontální úroveň

a) darování

b) sympatie a pozornost

c) pomoc k dosažení cíle

d) spolupráce

e)  podpora

 

Prosociální chování je chování, které má být užitečné, nemůže vyplývat z povinnosti

    Prosociální chování není to, co vyžaduje moje role

    Chování k dosažení cíle – smiřování sociálního napětí, dosažení určité úrovně všech, např. minimální mzda

 

 Podmínky prosociálního chování:

1. činnost má být ve prospěch druhých jednotlivců nebo skupině

2. vykonavatel ji nemá plnit jako povinnost vyplývající z jeho role

3. má být nezištné, nemá být požadované ze strany jiného jedince

 

Rozdíl mezi altruismem a prosociálním chováním – v mnohém je literatura nerozlišuje. Ale je to chování, které nekalkuluje se sebemenším ziskem, ale přináší nezištné uspokojení a klid.

Motiv

  • prosociální

               a) vzrůst hodnoty vlastního já

                b) blahobyt druhých osob - není geneticky prokázaná, je daná výchovou

  • antisociální

Tři teorie prosociálního chování

  1. teorie sociální výměny – velmi problematické, prosociální chování snižuje. Vyměňují si sympatie, služby, dobrý pocit z vykonaného skutku
  2. teorie normy sociálního chování – hnací silou je zvnitřnění normy.

Při aktivaci:

  1. stádium – člověk zvažuje, zda je pomoc nutná, zvažuje odpovědnost osoby za svůj stav
  2. spjato s mechanismy aktivaci pocitů odpovědnosti – ovlivňuje obraz sama sebe (pokud se považuji za prosociálního člověka, chci to dát najevo)
  3. stádium podle autora – zvažování prospěchu nákladu spojených s pomocí
  4. stádium – samostatná realizace prosociálního chování

 

  1. teorie empatie – dokáži se vžít do situace druhého. Základna motivů prosociálního chování

Co ovlivňuje naše prosoc.chování

Situační proměnné - vycházíme z negativního zážitku.

  •     Efekt přihlížejícího – ovlivňuje naše pros.chov. Vyjadřuje skutečnost, že ve skupině se snižuje míra pomoci a odpovědnosti jedince - nevím, do jaké míry můžeme zasáhnout, je to tzv. rozptýlená odpovědnost – ten druhý pomůže. Musíme vyzývat děti k pomoci druhým. Ovšem připojí-li se jedna osoba, připojí se další

 

Osobní proměnné –

  • jsou moje dispozice k prosociálnímu chování. Uznání lidské důstojnosti. Schopnost umět druhé obdarovat.

Neodmyslitelné místo pro rozvoj prosociálního chování má na 2. místě škola - plyne z výchovného stylu, který používáme

Výchovný styl

  1. vytvořit z třídy výchovné společenství
  2. bezpodmínečné přijetí žáka
  3. atribute prosociálnosti
  4. vybízení k prosociálnosti
  5. induktivní disciplína
  6. odměny a trest užívat přiměřeně
  7. stanovit jasná pravidla hry
  8. vytvořit atmosféru radosti
  9. do výchovného procesu zapojit rodiče

    

Aktivity

Aktivity ze dne 28.4. 2012

27.06.2012 21:49
A 1 Největší problém světa Práce ve skupince, každý dostane žlutý paprsek na kt, napíše největší problém (vlastní názor). Pak dostane skupinka 4 zelené paprsky na které píše řešení. Poté paprsky nalepí na papír- vytvoří z paprsků slunce. Shrnutí- co je na obrázku, děti nad tím přemýšlí, pak...

Aktivity ze dne 10.3. 2012

01.04.2012 22:59
A 1 Vtip - popřemýšlet , zda známe nějaký vtip - vypomůžeme si spoluprací ve skupině ( řekneme si vtipy) - jeden vtip vybereme za naši skupinu a ten řekneme ve velké skupině (viz ukázky nalevo.) Humor je důležitý!!!!        ...

Aktivity ze dne 25.2. 2012

09.03.2012 13:07
A 1 Reklama na prosociálnost - rozdělení do skupin a každá vytvoří reklamu, ve které bude „propagovat“ prosociálnost - důležité je si uvědomit, jaká musí být reklama – pravdivá, … - s žáky se můžeme zaměřit na vysledování pozitivního a negativního působení reklamy na...